Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolbromiu
Wstęp deklaracji
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolbromiu zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolbromiu https://mops.wolbrom.pl/
Dane teleadresowe jednostki:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolbromiu
ul. Skalska 20
32 – 340 Wolbrom
kontakt telefoniczny: 32 644 10 75, 32 706 54 76, 32 706 54 77
e’mail: kancelaria@mops.wolbrom.pl
adres elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP: 7ilr1em95w
adres do e-Doręczeń: AE:PL-42935-82735-DDIVD-18
Data publikacji strony internetowej: 2024-05-15
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2025-01-09
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
- Załączone dokumenty mogą nie posiadać warstwy tekstowej – są skanami dokumentów.
- Załączone pliki graficzne nie posiadają opisów alternatywnych.
- Załączone dokumenty nie posiadają prawidłowej struktury np. hierarchii nagłówków.
- Linki prowadzące do materiałów na innych stronach nie zawierają treści tekstowej.
- Zdjęcia nie posiadają opisu alternatywnego.
Dostępność cyfrowa – Ułatwienia na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolbromiu
Serwis www wyposażony jest w mechanizm umożliwiający uruchomienie go w trybie wysokiego kontrastu (tzw. wersja dla słabowidzących). Serwis udostępnia mechanizm procentowego powiększenia czcionki każdego elementu serwisu, na każdej stronie. Serwis zawiera wizualne wyróżnienie linków. Dodatkowo za pomocą kolorowej ramki wyróżnione są elementy aktywne, na których zatrzymał się fokus. Naciskając klawisz TAB, w pierwszej kolejności wyświetlają się tzw. skip linki, umożliwiające szybkie przejście do treści głównej, menu głównego i dodatkowego, wyszukiwarki, a także uruchomić wersję kontrastową serwisu www.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Osoba do kontaktu w sprawie dostępności: Ilona Cebulska
mail: organizacyjny@mops.wolbrom.pl
Telefon: 32 644 10 75 wew. 12
Tą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (t. j. Dz. U. 2023, poz. 1440) „Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanych: strony internetowej, aplikacji mobilnej, elementu strony internetowej lub elementu aplikacji mobilnej, w tym elementów, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1, a w przypadku gdy podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub elementu aplikacji mobilnej – o ich udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, o którym mowa w art. 7”. Można również zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.
Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
Złożenie wniosku
Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej można:
- wysłać na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolbromiu, ul. Skalska 20, 32-340 Wolbrom,
- przynieść do sekretariatu – od wtorku do piątku od godz. 7:00 do godz. 15:00, a w poniedziałki od godz. 8:00 do godz. 16:00,
- wysłać drogą elektroniczną na adres kancelaria@mops.wolbrom.pl,
- korzystając z elektronicznej platformy usług publicznych ePUAP lub e-doręczenia.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich https://www.rpo.gov.pl/
Dostępność architektoniczna
W budynku przy ul. Skalska 20 przestrzenie komunikacyjne nie są wolne od barier
poziomych i pionowych (komunikacja pozioma – korytarze na różnych poziomach, progi w drzwiach). Budynek posiada jednak podjazd dla wózków inwalidzkich oraz schodołaz i platformę dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto budynek posiada oznaczenia pomieszczeń tabliczkami z opisami w alfabecie Braille’a. Przy budynku wyznaczone jest miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych. W budynku w sekretariacie oraz w dziale pracowników socjalnych (pok. 19) znajduje się pętla indukcyjna. W budynku znajduje się toaleta dla osób z niepełnosprawnościami (przyziemie).
Budynek przy ul. Żwirki i Wigury jest dostosowany architektonicznie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zapewniona jest komunikacja pozioma bez barier – korytarze są na jednym poziomie. Wszystkie pomieszczenia budynku i pracownie oznakowane są tabliczkami z opisami w alfabecie Braille’a. W budynku „Domu Seniora” znajduje się pętla indukcyjna. Dodatkowo na parkingu koperta do parkowania oznakowana poziomo i pionowo (wymiarowa). W budynku znajduje się również toaleta dla osób z niepełnosprawnościami.
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1411, zwanej dalej: ustawą), każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Ministerstwo Sprawiedliwości o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej Ministerstwa, o których mowa w art. 6, pkt 1 lub 3 ustawy.
Natomiast na podstawie art. 30 ustawy osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Informację o braku dostępności lub wniosek o zapewnienie dostępności należy złożyć do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związana informacja lub żądanie zapewnienia dostępności (wniosek o zapewnienie dostępności).
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Złożenie wniosku
Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej można:
- wysłać na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolbromiu, ul. Skalska 20, 32-340 Wolbrom,
- przynieść do sekretariatu – od wtorku do piątku od godz. 7:00 do godz. 15:00, a w poniedziałki od godz. 8:00 do godz. 16:00,
- wysłać drogą elektroniczną na adres kancelaria@mops.wolbrom.pl,
- korzystając z elektronicznej platformy usług publicznych ePUAP lub e-doręczenia.
Podmiot publiczny powinien zapewnić dostępność (zrealizować żądanie) bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, np. ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, proponując dostęp alternatywny.
W przypadku, gdy podmiot publiczny nie zapewni wnioskowanej dostępności w sposób i w terminie wyżej wskazanym, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnioski się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni liczonych od dnia upływu terminów, o których mowa powyżej.
Uprzejmie informujemy, że w postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.